آرامگاه نادرشاه
نوشته شده توسط : badsa

آرامگاه نادرشاه

نادرشاه افشار از پادشاهان قدرتمند ایران زمین است که برای بازپس گرفتن و گسترش مرزهای سرزمین خود ، عمر و جوانی خود را صرف جنگ های مختلف با متجاوزین کرد . آرامگاه نادرشاه بنایی است در مجموعه باغ موزه نادری در شهر مشهد که به یادبود نادرشاه افشار در سال ۱۳۴۲ خورشیدی توسط هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شده‌است.


نادرشاه و سرگذشت او

در اوایل قرن یازدهم هجری در شهر گز ، نادر قلی به دنیا آمد ، وی پیش از ۱۸ سالگی در یکی از یورش های ازبک خوارزم به همراه مادرش اسیر شد . بعد از فرار از اسارت به خدمت حکمران ابیورد در خراسان رفت و با تمهیداتی چند ناحیه خراسان را کنترل کرده و خود را "نادر قلی بیک " نامید.

اصفهان بعد از قتل شاه سلطان حسین توسط افغان ها ، سقوط کرد و پسر سلطان حسین در قزوین به پادشاهی رسید و نادر با توجه به نفوذ خاندان صفوی به شاه تهماسب دوم پیوسته و سردار سپاهش شد ؛ملک محمود را شکست داده و خراسان را تصرف کرد.

تصویری از نادرشاه افشار

سپس به جنگ با افغانها پرداخت و آنها را شکست داده و وارد جنگ با دشمنان خارجی شد ؛ روس ها را ازشمال ایران راندبعد از معاهده صلح تهماسب شاه با عثمانی، به این بهانه وی را از سلطنت خلع و پسرش را منصوب کرد و خود نایب السلطنه شد و با عثمانی ها وارد جنگ شد و در نهایت به پادشاهی ایران رسید .

وی فرمان داد که شیعهٔ اثنی عشری را به افتخار امام جعفر صادق، به عنوان مذهب جعفری در ایران شناخته شود . در جنگ کرنال نادر هندی ها را شکست داد و دهلی را به تصرف خود درآورد .نادر با غنائم فراوانی از هند به ایران بازگشت ؛ غنائمی که ده برابر بیشتر از بیشترین درآمد سالانه دوران صفوی بوده . این پادشاه بزرگ در اواخر عمر بسیار تندخو شده تا جایی که پسر خود را کور کرد .در نهایت وی در یکی از جنگ های خراسان به دست سردارانش به قتل رسید .

تاریخچه آرامگاه نادرشاه

نادر شاه در هنگام حیات خود دستور ساخت آرامگاهی کوچک در بالا خیابان مشهد داد. این آرامگاه کوچک در سال ۱۱۴۵ هجری قمری در مجاور چهارباغ شاهی و روبروی حرم امام رضا از خشت و گل ساخته شد. قوام‌السلطنه در اواخر عهد قاجار (۱۲۹۶ خورشیدی) در محل یکی از مقابر ویران شده نادری، آرامگاه تازه‌ای برای وی ساخت و استخوانهای او را از تهران به مقبره مزبور حمل کردند.

ساختمان جدید که در محل فعلی آرامگاه نادرشاه قرار داشت مدتی بر پا بود تا این که انجمن آثار ملی ایران در سال ۱۳۳۵ خورشیدی درصدد بر آمد آرامگاهی مناسبِ شأن نادرشاه برای وی در همان محل مقبره ساخته قوام‌السلطنه ساخته شود. این کار از سال ۱۳۳۶ شروع و در سال ۱۳۴۲ به پایان رسید. ساختمان جدید آرامگاه نادر شاه افشار در تاریخ ۱۲ فرودین ماه سال ۱۳۴۲ با حضور محمد رضا پهلوی به همت انجمن آثار ملی ایران در باغ نادری بازگشایی شد.

تصویری زیبا از موزه و آرامگاه نادرشاه افشاری

این موزه هم‌اکنون تحت مدیریت سازمان میراث فرهنگی اداره می‌شود. در اواخر سال ۱۳۸۶ باغ موزه نادری که بر اساس طرح نوین بهسازی مورد بازنگری و تعمیرات در فضاهای داخلی قرار گرفته بود پس از ۶ ماه تعطیلی دوباره بازگشایی شد. فیلمی در باره آرامگاه در ساله ۱۳۸۹ به کارگردانی علی حسن زاده ساخته شده است .

معماری آرامگاه نادرشاه

این بنا در باغی به مساحت ۱۴۴۰۰ متر مربع ساخته شده‌است. آرامگاه نادرشاه شامل سکویی دوازده پله‌ای، محل گور، پوششی خیمه مانند بر روی قبر، سکویی مرتفع در مجاور قبر با مجسمه نادرشاه سوار بر اسب و سه تن دیگر در پی او، یک غرفه فروش کتاب و دو تالار برای موزه‌است.

مجسمه آرامگاه نادرشاه

تالار مربع شکل از دو دیوار قرمز رنگ سنگی بسته و در قسمت ستون بندی باز تشکیل شده است که سنگ مزار نادر در گوشه این مربع در پناه دو دیوار قرار دارد و به سمت بیرون نگاه می کند .
مصالح این بنا از سنگ های خشن و سخت گرانیت کوه سنگی مشهد است .در اصل پوشش مقبره تداعی کننده چادر عشایری جایی که زندگی نادر آغاز و پایان یافت . اطراف مقبره باغی است که بناهای فرعی تالار اجتماع و کتابخانه و سرویس و گلخانه می باشد که با بنای آرامگاه هماهنگ ساخته شده است .

موزه نادری

موزه نادری دارای دو تالار است که اولین تالار مربوط به نمایش اشیاء مختلفی برای معرفی آثار تاریخی دوره افشاریه است و دومین تالار شامل انواع سکه ، ظروف و دیگر اشیای اهدایی از دوره صفویه تا معاصر می باشد .در گوشه شمالی آرامگاه نادر شاه ، آرامگاه سردار خراسان ، محمد تقی پسیان قرار دارد .

تصویری از اشیای موجود در موزه نادری

لوله توپ جنگی متعلق به زمان سلطنت در نزدیکی برج آرامگاه قرار دارد که غنیمت دلیر مردان ایرانی از متجاوران پرتغالی ها است . در پای برج آرامگاه نادر لوله توپ جنگی متعلق به فیلیپ دوم پادشاه اسپانیا و پرتقال قرار دارد که توسط دلیر مردان ایرانی از متجاوزان پرتقالی به غنیمت گرفته شده است.

دسترسی به آرامگاه نادرشاه

آدرس: ایران. مشهد. چهارراه شهدا.

در هر منطقه مشهد ، تابلوی حرم مطهر وجود دارد ، به سمت حرم رفته و یک چهارراه بالاتر از حرم ، آرمگاه نادر و موزه نادری قرار دارد .
می توانید اتوبوس های درون شهری مشهد به سمت حرم را سوار شده و ایستگاه حرم پیاده شوید و تا مقصد ۵ دقیقه پیاده روی کنید .

زمان بازدید و هزینه آرامگاه نادرشاه

زمان بازدید هر روز از ساعت ۸ صبح الی ۱۶ عصر است و بهای بلیط وروردی ۱۰۰۰ تومان می باشد .

راستی اگر قصد سفر به شهر مشهد را دارید،خواهشمندیم برای رزرو تور مشهد با همکاران ما در تماسس باشید.

منبع
Wikipedia
karnaval





:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 مهر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: